Bij DUS geloven wij in de succesformules: work hard, play hard and get sh*t done. Efficiëntie wordt hiermee nagestreefd om een zo productief mogelijke dag te hebben. Timemanagement is een manier om je dag goed in te delen. Hoe je dat doet lees je in deze blog.
Wat is timemanagement?
Met ‘timemanagement’ bedoelen we dat je je tijd op een juiste manier besteedt. Het doel van timemanagement is om de effectiviteit, efficiëntie en productiviteit van je werkdag te verhogen. Een planning is een vorm van timemanagement. Het is een verdeling van verschillende activiteiten die je organiseert en plant. Het gevolg van werken zonder planning is al snel stress en chaos. Timemanagement is het onderscheid kunnen maken tussen urgent/niet urgent en belangrijk/onbelangrijk. Prioriteiten stellen staat hierbij bovenaan.
Voordelen van timemanagement
Timemanagement komt altijd van pas en kan overal goed voor zijn. Eerlijk is eerlijk, wie houdt er nou niet van structuur? Structuur aanbrengen in privé en/of werkomgeving is goed voor innerlijke rust en zorgt ervoor dat kostbare tijd niet verloren gaat. Door de efficiënte en georganiseerde indeling van taken en tijd kan je deadlines makkelijker halen.
Hoe kun je het toepassen?
Er zijn veel verschillende tools en methodes om timemanagement vorm te geven. Stephen Covey heeft een overzichtelijke matrix ontwikkeld om de prioriteiten op te stellen. Een makkelijk hulpmiddel dat structuur biedt is het maken van to do lists. Een overzicht met taken die je kunt afvinken. Lees hier alle voordelen van to do lists!
TIPS
1. Bereidheid: Zonder motivatie, geen vooruitgang. Sta open voor verandering.
2. Doelen: Maak doelen haalbaar en breek eventueel één groot doel in meerdere kleine doelen.
3. Niet altijd ‘ja’: Jouw tijd is kostbaar en zorg dat je niet teveel hooi op je vork neemt. Nee zeggen is ook oke.
4. Vermijd afleiding: Alle inkomende mails en chats kunnen je snel laten afdwalen. Zorg dat je vaste momenten plant om te reageren.
5. Takenlijst: Houd de verschillende taken in de gaten en werk ze af.