Get sh*t done! Effectief en efficiënt werken zit in ons DNA en om dat te bereiken stimuleren we het gebruik van checklists. Maak jij gebruik van checklists of probeer je alles te onthouden? Zeg jij weleens ‘ja’ op taken die tijdens een meeting worden besproken en je je vervolgens afvraagt: wat waren die taken nou ook alweer precies? Het is erg menselijk om niet alles te kunnen onthouden. Door de overlading aan prikkels die we dagelijks verwerken, worden belangrijke dingen soms alsnog vergeten. Lees alles over de voordelen van to do lists.
1. Eigen invulling en vormgeving
Iedereen werkt anders en hier kun je de checklist op aanpassen. Dit kan zowel een digitale als schriftelijke vorm zijn. Het voordeel van digitaal is, dat je kan inschakelen om een melding te ontvangen. Hierdoor vergeet jij de agendapunten van de dag niet. Met deze digitale ontwikkeling is het ook mogelijk geworden om doelen te tracken. Hierbij kun je denken aan het behalen van een aantal stappen op een dag of het drinken van genoeg water. Dit soort doelen vastzetten draagt bij aan het behalen van een hogere efficiëntie.
2. Afvinken geeft voldoening
Het kan erg demotiverend zijn om een lange lijst met taken voor je te hebben liggen. Maar: wanneer je iets af kan strepen krijg je daar weer nieuwe motivatie voor terug. Uiteindelijk werkt zo’n afvinklijst toch stimulerend, omdat je ook voldoening voelt.
3. Time management
Het maken van checklists is een vorm van time management. Hierdoor kun je zien wat urgent is en wat niet. Op basis van deze lijst kun je jouw werkzaamheden inplannen. Hiermee wordt de dag efficiënt ingevuld en gaat er geen kostbare tijd verloren. Online tools zoals Trello worden gebruikt om deadlines te stellen en de voortgang te bewaken.
4. Maakt je hoofd leeg
Een to do list zorgt voor rust. Als jij constant jezelf moet blijven herinneren zit je hoofd erg vol. Door het op te schrijven vraagt het niet veel tijd meer van jouw denkcapaciteit. Innerlijke rust is erg belangrijk om goed te kunnen presteren en tijd te besteden aan andere belangrijke activiteiten.
5. Ontwikkelen van routines
Je kunt goede gewoontes ontwikkelen door een routine op te bouwen. Als het maken van een to do list eenmaal in je systeem zit, zul je merken dat het erg makkelijk werkt en je nog systematischer kan werken. Door een gestructureerde routine komt tijd vrij voor relaties en creativiteit.
6. Altijd bij de hand
Er zijn vast situaties waarin je denkt: dit was inspirerend of dat was een handige site! In dit geval heb je eigenlijk altijd iets bij de hand om het op te schrijven. Je kunt hierbij denken aan je telefoon, een papiertje/bonnetje die toevallig nog in je jaszak zit, of een notitieblokje. Hierdoor hoef je achteraf jezelf niet uit te dagen over wat het ook alweer was.
7. Houd de focus scherp
Er komt weleens iets tussendoor, waardoor de kans op het vergeten waar je verder mee moet erg groot wordt. Met een checklist kun je direct weer aan de slag na afleiding, want je hebt concreet wat er gedaan moet worden.