Feedback geven volgens het Hamburgermodel

Het komt geregeld voor op de werkvloer of in privésituaties: feedback geven. Het is bedoeld om de ander te helpen en te voorzien van input voor verbetering. Het komt vanuit een goede intentie, maar het is belangrijk dat je weet hoe je het op de ander overbrengt. Geef jouw feedbackskills een boost door het Hamburgermodel te gebruiken! In deze blog lees jij hoe! 

Wat is feedback?

Je hoort het overal wanneer er wordt samengewerkt. Maar wat houdt feedback nou eigenlijk in? Volgens wetenschappelijk onderzoek van Arkalgud Ramaprasad: “Het is een reactie op een product, resultaat of iemands uitvoering van een taak, dat bedoeld is als basis voor verbetering. Om de kloof tussen het beoogde niveau en het huidige niveau te dichten”. Feedback geven is van elkaar leren en elkaar verder willen helpen naar het gewenste resultaat. Het idee erachter is positief, maar door de toon of de manier waarop, kan de boodschap als kritiek worden ervaren.

Wanneer geef je feedback?

Het kan spontaan gegeven worden, in het moment, of achteraf wanneer je toch bedenkt dat het nodig is. Maar zorg dat je het zo snel mogelijk doet, dan is de boodschap actueler en concreter. De grote fout die vaak wordt gemaakt, is de persoonlijke aanval. Let op dat je dit voorkomt! Hoe je dat doet, lees je hieronder. 

Hamburgermodel

Hoe geef je feedback volgens het Hamburgermodel?

Om te zorgen dat feedback positief wordt opgevat door de ontvanger, kun je het Hamburgermodel gebruiken. Ook wel bekend als het Top-tip-top model. Het is een vorm van opbouwende kritiek, waarbij je begint en afsluit met iets positiefs en in het midden zit het stukje voor verbetering. Door positief te beginnen, is de ander geneigd om naar je te luisteren en voelt hij of zij zich niet direct aangevallen. In het stukje verbetering benoem je concreet de situatie, het gedrag en welk effect het op jou heeft. Een voorbeeld hiervan: ‘Het verslag is professioneel en deskundig. Dit is fijn om te lezen. De presentatie sloot minder goed aan op het verslag, doordat het minder to the point was. Hierdoor raakte ik soms de focus kwijt.’ Hierna bespreek je het gewenste gedrag: ‘Voor een volgende keer kun je een korter en bondiger verhaal maken, door de hoofdlijn aan te houden in je presentatie.’ Als laatste benoem je iets positiefs zoals: ‘Ik vind het fijn om te merken dat je zo enthousiast bent en je hebt de presentatie visueel erg sterk gemaakt.' Nu kan jij in het vervolg jouw kritiek/boodschap positief verpakken en help je de ander! 

Jouw team een boost geven?

Wij staan voor je klaar

Bel met Iris